Určení poslání podniku – Určení dominantních vlivů
– je vyjádřením PROČ VLASTNĚ CELÁ ORGANIZACE EXISTUJE (co je jejím smyslem)
– musí být pro majitele a top management přijato a bráno jednotně jako vlastní cíl každého člena
– musí být vyjádřeno krátce, jednoznačně a srozumitelně
– pokud je definováno více cílů podniku, pak každý musí mít svého vlastníka tj. pracovníka odpovědného za jeho dosahování
Určení dominantních vlivů
– v druhém kroku je nutné definovat ty vlivy, které nejvíce mohou napomoci, nebo naopak zbrzdit až zastavit proces dosažení cíle
– technikou získání vlivů je např. Brainstroming
– příkladem dominantních vlivů – ziskovost zákazníka, legislativní podmínky, budoucí poptávka, ekologické souvislosti ap.
– lze v principu stanovit pomocí Paterova modelu, jenž definuje pět základních vlivů na podnik a se kterým je nutné se vyrovnat:
• nově vstupující konkurenti do daného odvětví
• závislost firmy na zákaznících a zákazníků na firmě
• jak je samotná firma závislá na vlastních dodavatelích
• hrozba náhradních řešení (nových výrobků, technologií ap.)
• intenzita stávajícího konkurenčního boje
– strategie řešení odpovídající výše postaveným vlivům může být:
• strategie odlišení (je nejoblíbenější)
• strategie nízkých nákladů
• strategie cíleného trhu (vyplnění tržních mezer)